Z dniem 1 czerwca 2025 r. weszła w życie ustawa o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej (Dz.U. z 2025 r., poz. 621) określająca warunki powierzania pracy cudzoziemcom w Polsce.
Elektronizacja oświadczeń
Wszystkie wnioski pracodawców muszą być składane za pośrednictwem systemu teleinformatycznego praca.gov.pl, poprzez konto założone w systemie.
Wnioski, oświadczenia oraz inne dokumenty składane w formie papierowej nie będą rozpatrywane.
Wymóg wysyłania kopii umowy
Przed rozpoczęciem zatrudnienia, pracodawca ma obowiązek przesłania do Urzędu Pracy kopię umowy w języku polskim, za pomocą systemu teleinformatycznego praca.gov.pl do organu, który wpisał oświadczenie o powierzeniu pracy cudzoziemcowi do ewidencji oświadczeń.
W przypadku postępowań, w których wydane było zezwolenie na pracę sezonową i wpis oświadczenia do ewidencji oświadczeń do dnia 1 lipca 2025 r. – pracodawcy nie będą mieli obowiązku przekazywania kopii umowy.
W przypadku postępowań, w których wydane było zezwolenie na pracę do dnia 1 sierpnia 2025 r. - pracodawcy nie będą mieli obowiązku przekazywania kopii umowy zawartej z cudzoziemcem.
Przepisy te mają odpowiednio zastosowanie do wniosków o zezwolenie na pracę, zezwolenie na pracę sezonową oraz wpis oświadczenia o powierzeniu pracy cudzoziemcowi składanych po 31 maja 2025 r.
Obowiązki dotyczące oświadczenia o powierzeniu pracy cudzoziemcowi
Pracodawca powierzający pracę cudzoziemcowi, którego oświadczenie o powierzeniu pracy cudzoziemcowi zostało wpisane do ewidencji oświadczeń, powiadamia starostę, który dokonał wpisu, o:
- podjęciu pracy przez cudzoziemca – w terminie 7 dni od dnia rozpoczęcia pracy,
- niepodjęciu pracy przez cudzoziemca – w terminie 14 dni od dnia rozpoczęcia pracy określonego w ewidencji oświadczeń.
Dodatkowo, pracodawca ma obowiązek zawiadomić starostę także w sytuacji, gdy cudzoziemiec nie podejmie pracy lub zakończy ją wcześniej niż przewidziano w oświadczeniu co skutkuje unieważnieniem z mocy prawa wpisu oświadczenia.
Test rynku pracy
Ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom na terytorium RP znosi obowiązek wydawania informacji starosty na temat możliwości zaspokojenia potrzeb kadrowych podmiotu powierzającego wykonanie pracy cudzoziemcowi wymaganej jako załącznik do wniosku o zezwolenie na pracę.
Zgodnie z nowymi przepisami, zezwolenie na pracę nie będzie wydawane, jeżeli w dniu złożenia wniosku zawód, w który cudzoziemiec powinien pracować, widnieje na liście zawodów określonej przez starostę i zatwierdzonej przez właściwego wojewodę.
Urząd będzie przyjmował ofertę w celu uzyskania informacji starosty tylko w sytuacji, gdy dostarczenia takiego dokumentu wymaga postępowanie o udzielenie zezwolenia na pracę wszczęte przed 01.06.2025 r. W takim przypadku do zgłoszenia oferty pracy należy dołączyć wniosek o wydanie informacji starosty oraz dokument potwierdzający, że sprawa wydania zezwolenia na pracę została wszczęta przed 01.06.2025 r., np. kopię wezwania od wojewody do dostarczenia brakującej informacji starosty lub potwierdzenie złożenia wniosku o wydanie zezwolenia na pracę przed dniem wejścia w życie nowej ustawy.